Är målet med livet verkligen att vara så effektiva som möjligt?

Det här med att leva lite långsammare är inte något nytt egentligen. Jag är heller inte ensam om att känna att det behövs.

Flera av de bloggare jag följer har skrivit saker om detta. Till exempel:

Leo Babauta – Slow down.. to enjoy life

Joshua Becker – Living life in the slow lane.

Frågan i rubriken ställs just av Joshua.

Even at home, there’s a never ending to-do list of things that need maintained, fixed or upgraded.

And we go on living as if there’s nothing wrong with this system. As if the natural progression of humankind is to become the most efficient life form on earth.

Personligen håller jag med honom om att det finns andra värden.

Jag tror problemet delvis ligger i att vi blandar ihop två begrepp och glömmer bort att det faktiskt är olika saker.

1. Det är helt mänskligt och naturligt att vilja göra saker bättre. När jag varit i länder med andra kultur har jag alltid överraskats. Inte av skillnaderna, utan av likheterna. Alla i hela världen gör sitt bästa för att få till ett bra liv. Gärna lite bättre för barnen om du har familj. Samma naturliga logik i alla länder. Ett helt naturligt önskemål.

2. Det andra konceptet är det rationella företaget. Det är självklart för ett företag att bli mer effektivt. Oavsett om du vill kalla det effektivisering, eller flödesoptimering, eller lean eller TQM (så 1990) så finns det en inneboende kraft och logik i att söka den ständiga förbättringen. Mer pengar, mindre tidsåtgång. Det är bra och naturligt för ett företag. Inget konstigt alls.

Det konstiga blir när vi blandar ihop de här två begreppen. Vi är människor. Inte maskiner. Till skillnad från de flesta företag är vi inte skapta för att vara vinstmaximerande juridiska enheter.

Tendensen just nu är att jobba extremt hårt för att vara så effektiv så möjligt. Kanske till och med köpa grejer som ska spara tid. (jag har till exempel köpt en robotdammsugare).

Ju mer jag tänker på det tror jag inte att det är målet för mänskligheten, eller för mig.

Jag ser tankegången och förstår den. Effektiviteten är ett medel för att nå ett mål. Genom att vara effektiv sparar vi tid för att kunna vara lyckligare. Tanken är god. Men det funkar inte.

Det kanske funkar för alla andra. Men det fungerar inte för mig. När jag springer för fort tappar jag bort skogen och ser bara träden. Jag behöver sakta ned för att hänga med. För att tänka de kloka tankarna. För att hinna njuta av det privilegiet som kallas livet. Jag ska fortsätta med det.

Som om det vore relaterat åker jag dessutom tåg istället för flyger idag. Allting hänger ihop.

Att skriva är en del av min nya långsamhet. Jag tvingas tänka klart. I alla fall tillfälligt.

Kommentera

