Vikten av att inte träna

Det är inte alltid lätt att sätta fingret på vad som är själva problemet.

Långsamheten är helt klart rätt väg att gå, men det är förbenat svårt att få någon form av styr på det i praktiken.

Lösningen på ett sånt problem brukar vara att bryta ned det i mindre beståndsdelar, men i det här fallet har jag haft extremt svårt att lyckas.

Ett steg närmare har jag dock kommit.
Jag har inte åkt buss till jobbet den senaste veckan. Två av dagarna har jag till och med sprungit, vilket är ett helt fantastiskt lyft.

De här sista två dagarna har min energinivå varit extremt mycket högre.

Just nu är den biten på rätt väg, jag rör på mig. En dag när jag har rört på mig är i princip alltid en bättre dag.

Jag har också upptäckt det märkliga faktumet att orden spelar större roll för mig än vad jag tidigare trott.

Därför försöker jag sluta att använda ordet träna. Jag tränar inte längre.

Jag rör på mig istället. Det är det jag mår bra av.

Träning får mig inte alls på lika bra humör, för att hur jag än vrider och vänder på det hamnar det i något mentalt fack av förberedelse inför tävling. Eller tävling rakt av.

Om jag tränar, eller tävlar kommer jag in i min medfödda vinnarskallementalitet och då måste jag bli bättre. Då måste jag slå mig själv. Alla gånger när jag inte kan se en relativt omgående förbättring tenderar jag att behöva jobba med ett missnöje. Tider spelar roll, hastighet spelar roll. Allt spelar roll.

Om jag bara är ute och rör på mig spelar allt det där ingen roll. Om målet är att röra på sig kan ett löp-pass aldrig bli misslyckat.

Även om jag går halva vägen har jag ändå rört på mig. MIssion accomplished.

Det fina i kråksången är att över tid leder även vanlig hederlig rörelse till förbättring. Jag når på sikt samma mål om jag håller på.

Men jag slipper lidandet längs vägen. Faktiskt helt fantastiskt. Allting bara i hur jag lägger orden för mig själv.

Jag rekommenderar verkligen fler att sluta träna. Allt blir bättre.

En reaktion på ”Vikten av att inte träna

Kommentera

